Veelgestelde vragen
Staat uw vraag er niet bij? Neem contact op met het serviceteam van de NVVK!
Direct incassopauze bij schuldhulp
Staat uw vraag er niet bij? Neem contact op met het serviceteam van de NVVK!
De Landelijke pauzeknop bestaat al langere tijd, en wordt geactiveerd met het versturen van de Kennisgeving door de schuldhulpverlener. Het is het instrument dat de schuldhulpverlener na de toelating tot schuldhulpverlening inzet. Hiermee worden alle betrokken schuldeisers geïnformeerd dat iemand in een schuldhulptraject zit. Incassomaatregelen worden tijdelijk gepauzeerd, zodat er rust ontstaat en gewerkt kan worden aan een oplossing.
Nieuw is dat vanaf 2027 ook hulpvragers de Landelijke pauzeknop kunnen indrukken. Door op de digitale knop te drukken, vragen zij tegelijkertijd hulp aan bij de gemeente. Het is een laagdrempelige manier om zelf de eerste stap te zetten richting schuldhulpverlening. De schuldhulpverlener verstuurt vervolgens de Kennisgeving.
Op dit moment kunnen alleen schuldhulpverleners de incassopauze activeren. Zij doen dit direct na toelating tot schuldhulpverlening met het versturen van de zogenoemde Kennisgeving.
Vanaf 2027 verandert dat. Dan wordt de Landelijke pauzeknop ook toegankelijk voor inwoners zelf. Dat betekent dat mensen die financiële problemen hebben, met één druk op de knop zowel incassopauze als schuldhulp aanvragen.
Na toelating tot schuldhulpverlening verstuurt de gemeente vervolgens de Kennisgeving met het pauzeverzoek.
Dit maakt het voor inwoners eenvoudiger én laagdrempeliger om hulp te zoeken.
De Landelijke pauzeknop biedt na toelating tot schuldhulpverlening een incassopauze van maximaal 8 maanden waardoor de kans op een succesvolle schuldregeling en een duurzame financiële toekomst groter wordt.
Voor hulpvragers
Voor gemeenten
Voor schuldeisers
Nee, meestal niet. De Kennisgeving is in principe bedoeld voor trajecten die uiteindelijk leiden tot een oplossing van de schulden. Bij DFD is dat niet het geval. Daar is vaak vooraf duidelijk dat de termijn van 8 maanden wordt overschreden. Wel kun je schuldeisers informeren en verzoeken om schuldenrust, zolang je dit transparant en helder toelicht.
Ja, dat is zeker mogelijk. Aan het begin van een traject is het niet altijd direct duidelijk of er sprake is van een problematische schuldensituatie. Dat vormt echter geen belemmering voor het inzetten van de Kennisgeving. Het doel van de Kennisgeving is het creëren van schuldenrust. De schuldeiser wordt op de hoogte gesteld dat iemand is toegelaten tot schuldhulpverlening. Daarnaast wordt verzocht om het tijdelijk stopzetten van incassomaatregelen, zodat er ruimte ontstaat om samen met de hulpvrager naar een oplossing toe te werken.
Nee. In de Wgs is afgesproken dat alle schuldeisers een Kennisgeving ontvangen zodra iemand is toegelaten tot de schuldhulpverlening. Dus ook schuldeisers zonder convenant ontvangen de Kennisgeving met het verzoek tot incassopauze.
Schuldeisers met convenanten met de NVVK hebben zich formeel verbonden aan de afspraken rondom schuldenrust. Met hen is afgesproken dat een incassopauze ingaat zodra de Kennisgeving binnenkomt.
Hoeveel gemeenten al werken met de Kennisgeving kun je zien in dit overzichtskaartje.
De Landelijke pauzeknop kan nu alleen nog door de schuldhulpverlener worden geactiveerd via het versturen van de Kennisgeving.
Vanaf 2027 kunnen hulpvragers via een digitale knop ook zelf verzoeken om een incassopauze. Door op de knop te drukken, vragen zij tegelijkertijd hulp aan bij de gemeente.
Dat betekent dat mensen die financiële problemen hebben, met één druk op de knop zowel hulp aanvragen als direct een incassopauze in gang zetten. Zo krijgen zij meteen lucht, terwijl de gemeente het verdere proces met de schuldeisers oppakt.
Dit maakt het voor inwoners eenvoudiger én laagdrempeliger om hulp te zoeken.
De basis van de Landelijke pauzeknop is de Kennisgeving: een brief die door de schuldhulpverlener wordt verstuurd om schuldeisers te informeren en te verzoeken om een tijdelijke incassopauze.
De implementatie hiervan is overzichtelijk en valt in de praktijk vaak mee. Gemeenten die al werken met de Kennisgeving geven aan dat de inrichting verrassend weinig tijd kost en snel resultaat oplevert waardoor er tijdwinst in het vervolgtraject kan worden geboekt.
Ter ondersteuning zijn er model- en voorbeeldbrieven en stappenplannen beschikbaar via de toolbox. Deze toolbox wordt in 2025 en 2026 verder aangevuld.Daarnaast kan ook het NVVK Serviceteam ingeschakeld worden om op maat te adviseren en te ondersteunen bij de implementatie.
Ja, de Kennisgeving vervangt de stabilisatieovereenkomst, behalve bij zorgverzekeraars. Met hen werkt de NVVK aan een aanpassing van het convenant, zodat in de toekomst dezelfde afspraken voor alle schuldeisers gelden.
De ondersteuning wordt uitgevoerd door de NVVK. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om model- en voorbeeldbrieven, stappenplannen, communicatietools en advies. Het NVVK Serviceteam kan je gericht, op maat helpen en adviseren. Je staat er dus niet alleen voor: samen zorgen we dat de invoering soepel en succesvol verloopt.
Dan loop je als gemeente het risico dat inwoners langer onder druk staan, schulden oplopen en trajecten mislukken. Bovendien sluiten steeds meer gemeenten en schuldeisers zich wél aan. Niet meedoen betekent achterblijven bij een landelijke beweging richting samenwerking en duurzame oplossingen. Bovendien is de pauzeknop een onderdeel van de Basisdienstverlening en de convenanten met schuldeisers.
En vanaf 2027 kunnen ook hulpvragers om pauze verzoeken via een digitale knop. Ze melden zich dan tegelijkertijd aan voor schuldhulp in hun gemeente, die dan via de Kennisgeving een pauzeverzoek doet. Het is dus van belang dat alle gemeenten zijn aangesloten en de Kennisgeving gebruiken, anders loopt het traject voor deze hulpvragers dood en is de kans op afhaken groot.
Het liefst zo vroeg mogelijk: direct na toelating tot de Wgs (Wet gemeentelijke schuldhulpverlening), bij voorkeur meteen na het eerste gesprek. De hulpvrager ervaart dan direct het effect van de aanmelding, wat uitval voorkomt en het vertrouwen vergroot.
Nee, dat mag juridisch gezien niet. Volgens artikel 5, lid 1 van de Wgs (Wet gemeentelijke schuldhulpverlening) mogen persoonsgegevens pas worden gedeeld met schuldeisers zodra iemand officieel is toegelaten tot de schuldhulpverlening.
Alleen de Kennisgeving hoeft naar de Belastingdienst te worden gestuurd. Dit is vastgelegd in het convenant. De stabilisatieovereenkomst is daarmee komen te vervallen.
De afgesproken maximale termijn is 8 maanden. Dit staat los van het 120-dagenmodel; dat kent een eigen termijn van eveneens maximaal 8 maanden. Het uitgangspunt blijft: zo kort als mogelijk, zo lang als nodig.
Dit is een uitzondering. In dat geval is in het convenant afgesproken dat contact wordt opgenomen met schuldeisers om samen naar een oplossing te zoeken.
Ja, mits de inhoud overeenkomt met de standaardbrief uit het NVVK-brievenboek. Belangrijk is dat de maximale termijn van 8 maanden wordt genoemd en dat duidelijk is dat het niet om de start van een schuldregeling gaat (dus geen saldo-opgaven).
Dit kan alleen als het dossier op heel korte termijn stabiel is. In alle andere gevallen wordt de Kennisgeving aanbevolen, omdat die juist rust en vertrouwen creëert.
De schuldhulpverlener ziet erop toe dat de lopende betalingsverplichtingen worden nagekomen. De schuld zou in de maanden van stabilisatie dus niet verder op mogen lopen.
Dat komt soms voor, vooral omdat de Kennisgeving nog niet overal bekend is. Verwachting is dat dit steeds minder gebeurt. Neem indien nodig contact op met de schuldeiser en licht de Kennisgeving toe. Bij niet-convenantschuldeisers is het verstandig een toelichtingsbrief mee te sturen. Zie deze voorbeeldbrief (Word 202 kB) van de gemeente Gouda.
Schuldeisers zijn niet verplicht te reageren. Je mag er in dat geval van uitgaan dat invorderingen en incassomaatregelen zijn gepauzeerd.
Als het traject stopt, moeten schuldeisers daar altijd schriftelijk van op de hoogte worden gesteld (hiervoor is een voorbeeldbrief beschikbaar). Als iemand zich op korte termijn opnieuw aanmeldt, dan is het verstandig hierover vooraf met schuldeisers afstemming te zoeken.
Wijs de deurwaarder dan op de afspraken in het VISH-convenant. Daarin is afgesproken dat deurwaarders in overleg met de opdrachtgever de beslagprocedure pauzeren. Wordt het beslag toch doorgezet, neem contact op met de NVVK zodat er gezamenlijk actie kan worden ondernomen.
Dit stuur je altijd naar de primaire schuldeiser. Met hen zijn de convenantafspraken gemaakt. Ook in het geval van een schuldeiser zonder convenant doe je dat.